Beyin Sinyalleri Ölçülerek Tespit Edildi: Alışverişte Kokudan Etkileniyoruz

Türkiye'de ilk kez gerçekleştirilen araştırmada, online alışveriş sürecini yöneten firmaların kokulu ve kokusuz şekilde gönderdiği ürünlerin, tüketiciler üzerindeki duygusal tepkisi de belirlendi.
"KOKULAR, FİRMA TERCİHİNDE BÜYÜK ETKİYE SAHİP"
Dr. Sadıkzade, araştırmada elde edilen sonuçları anketlerle de desteklediklerine dikkat çekerek, "Anketlerle karşılaştırdığımızda çalışmamızın yüzde 92 oranında uyum sağladığını gördük. Kokuların, firmaların tercih edilmesinde büyük etkiye sahip olduğunu ortaya koyduk. Dolayısıyla online satış yapan firmaların kokulu olarak siparişlerini göndermelerinin; insanların daha fazla alışveriş yapma ve firmaları tercih etme kararlarında etkili olduğu sonucuna ulaştık. Daha sonra bu deneyi 4 ayrı kokuyla da gerçekleştirdik. Sonucunda ise en çok beğenilen kokuyu seçen firmaların, daha çok tercih edilir hale gelebildiği sonucu ortaya çıktı" dedi.
"EEG SİNYALLERİNİN KOKU KARŞISINDAKİ TEPKİLERİNİ ÖLÇTÜK"
Projeyle ilgili bilgi veren Prof. Dr. Aydın Akan ise, bilim laboratuvarında kullandıkları beyin fonksiyon ve aktiviteleri hakkında bilgi edinmeyi sağlayan EEG sistemiyle insanın fizyolojik sinyallerini toplayabildiklerini söyledi. Prof. Dr. Akan, "EEG sinyali ile kalp ve damar hastalıklarının teşhisi için kullanılan elektrokardiyografi (EKG), sinir ve kasların uyarılarak vücudun verdiği kas tepki ve elektrik aktivitesinin ölçüldüğü nörolojik bir test olan elektromiyografi (EMG) ve göz hareketlerini takip eden bir sistemimiz var. Daha önceki çalışmalarda bireylerin dikkat düzeyini ya da çeşitli ortam faktörlerinin dikkat üzerine etkilerini incelemiştik. Bu projede ise online alışveriş yapan tüketicilerin kokulu ürün ambalajına olan tepkilerini ölçmeye çalıştık. Bu çalışmayı yaparken de EEG sinyallerinin koku karşısındaki tepkilerini ölçtük ve olumlu sonuçlar elde ettik" diye konuştu.